Veelgestelde vragen

Bij het opstellen van een survey komen allerlei zaken kijken: vraagtypen, soorten onderzoek, psychologische begrippen, marketing issues, etc.
Heb je opmerkingen, tips of vragen of wil je juist iets delen met andere survey-gebruikers: laat het ons weten. We horen graag van je!

Veelgestelde Vragen / FAQ

Welke vraagtype kan ik het beste gebruiken voor mijn survey?

Er bestaan een groot aantal vraagtypen. Lees er meer over op de Kennisbank: vraagtypen.
Raadpleeg 20 tips bij het maken van een survey voor de belangrijkste uitgangspunten om te bepalen welke het beste bij jouw survey past.

Wat is de beste tijd om een uitnodiging voor een survey te versturen?

Over het algemeen geldt: tussen 11 en 12 uur (einde van de ochtend) of tussen 16 en 17 uur (einde van de middag).
Omdat meerdere mailprogramma's op die tijden e-mails versturen kan het soms juist slim zijn om op een heel afwijkende tijd te versturen.

Wat is het verschil tussen kwalitatief en kwantitatief onderzoek?

Kwalitatief onderzoek gaat voornamelijk over het verkrijgen van inzichten in het hoe en waarom.
Die inzichten beschrijf je vervolgens in woorden, niet in getallen. Bij kwantitatief onderzoek worden conclusies dus getrokken met cijfermatige antwoorden, meestal door middel van statistische verwerking van gegevens.
Bij kwantitatief onderzoek daarentegen, gaat het om inzichten in het hoeveel en waar.
Beide soorten onderzoek kun je doen met behulp van, of combineren in surveys.

Gebruik ik een open of een gesloten vraag?

Open vragen zijn moeilijk te kwantificeren en kosten meer tijd om te analyseren. In het algemeen is het daarom aan te raden om gesloten vragen te gebruiken en spaarzaam te zijn in het gebruik van open vragen.

TIP ! Vervang “ja / nee-“ en meerkeuzevragen door interval- of schaalvragen. Vraag respondenten om jouw vraag of stelling te beantwoorden op een schaal van 1-5 of 1-7, zoals bijvoorbeeld 'Helemaal niet mee eens, Oneens, Niet mee eens, Neutraal, Niet mee oneens, Mee eens, Helemaal mee eens'. Dit soort antwoorden geeft vaak een beter beeld van de mening van de respondent én is beter te analyseren.

Wat betekent Response Rate?

Het responspercentage van een survey is het aantal respondenten in de deelnemersbase dat het survey met succes heeft voltooid. Theoretisch zou het kunnen variëren van 0% tot 100%.
Een responspercentage van 100% komt bijna nooit voor.

Responspercentage (response rate) = aantal respondenten dat het survey heeft afgerond / het totale aantal personen aan wie een uitnodiging is gestuurd x 100

Wat is de ideale lengte van een survey?

Een belangrijk punt om te overwegen is de lengte en het aantal enquêtevragen in jouw survey.
Je moet een evenwicht vinden tussen de informatie krijgen die je nodig hebt en het stellen van teveel vragen waardoor deelnemers afhaken.
Uit onderzoek blijkt dat hoe meer vragen er gesteld worden in een survey, hoe korter deelnemers nadenken over een vraag. Met andere woorden, hoe langer een onderzoek duurt, hoe minder tijd er wordt besteed aan een antwoord.
Ook het percentage voltooide vragenlijsten neemt dramatisch af als het invullen van de survey meer dan ca. 8 minuten duurt. In dat soort gevallen daalt het aantal voltooide vragenlijsten naar tot tussen de 5% en 20%.
Uit onderzoek blijkt dat heel goed presterende enquêtes 8 tot 10 vragen hadden.

Wat is response bias?

Response bias is een algemene term voor een breed scala aan tendensen van respondenten om onnauwkeurig of onbetrouwbaar te reageren op vragen.
Laat je niet gek maken door de ingewikkeld klinkende Engelse termen, niet alle vormen van bias zullen in jouw survey voorkomen en geen paniek: 100% betrouwbaarheid bestaat niet.

Dit zijn de 5 meest voorkomende typen bias:

  • Ja/Nee zeggen
    Acquiescence bias of Acquiescence response bias, ook wel 'ja-zeggen' genoemd, is een categorie van responsbias waarbij respondenten van een survey de neiging hebben om het eens te zijn met alle vragen.
    Voorbeelden van Acquiescence bias zijn: overal 1 of 5 invullen, niet de vraag lezen

  • Sociale wenselijkheid
    Social desirability bias of het geven van sociaal wenselijke antwoorden, is de benaming van het principe dat respondenten antwoorden geven zoals ze verwachten dat ze die moeten geven als er iemand met hen mee zou kijken.
    Sociaal wenselijke antwoorden bij het invullen van een vragenlijst maken dat de vragenlijst niet geheel naar waarheid wordt ingevuld. Respondenten geven op een dusdanige manier antwoord op vragen dat de antwoorden acceptabel zijn voor de heersende normen of cultuur waarin de respondenten leven.
    De Social desirability bias treedt vaker op bij vragen over: Inkomen/Verdiensten, kennis over medicijngebruik, opleiding of intellectuele vaardigheden, intolerantie of discriminatie. Bij dit soort vragen bluffen we, ontkennen we glashard, Anonieme surveys hebben minder last van Social desirability bias.

    TIP ! Voeg een inleidende verklaring toe. Onderzoek toont aan dat een goede inleiding en beknopte vragen de respons kunnen verbeteren. Door uit te leggen waarom je een vraag stelt, helpt u de respondenten de motivatie erachter te begrijpen en neemt de motivatie toe om een eerlijk antwoord te geven.

  • Extreme responding
    De respondent leest wel de vraag maar vult een extremer (sterker of zwakker) antwoord in dan ze werkelijk vinden. Dit is op te vangen door gedwongen keuze tussen twee alternatieven.

  • Guessing
    Respondenten gokken als ze het antwoord niet weten.

  • Careless / Random responding
    Respondenten vullen zomaar wat in zonder de vraag te lezen. De oorzaak is vaak een gebrek aan motivatie of interesse.

Wat is een goede surveyvraag?

Een goede surveyvraag is er een die je helpt om duidelijke inzichten en informatie te krijgen bijvoorbeeld over:

  • Wat is je doelgroep?
  • Wat weerhoudt respondenten ervan om bij jou te kopen?
  • Waarom verlaten bezoekers jouw website?
  • De patiëntervaring met een zorgverlener of organisatie


Met deze informatie kun je jouw website, product, landingspagina of dienstverlening aanpassen om de gebruikerservaring te verbeteren en (uiteindelijk) conversies te maximaliseren.

Moet ik SPF records of andere mailsettings (laten) wijzigen?

Je hoeft geen SPF-, DMARC- of DKIM-records aan je domein toe te voegen als je TuesdaySurveys gebruikt.
Jouw internetprovider en TuesdaySurveys valideren automatisch SPF-, DMARC- en DKIM-records. De mailserver van jouw respondenten vraagt alleen naar de DNS van Tuesday en TuesdaySurveys voor SPF-, DMARC- of DKIM-records en niet die van jouzelf.

Kan ik een respondent vaker dan één keer een bepaald survey sturen?

In principe niet. Om te voorkomen dat respondenten ongewenst vaker dan één keer een uitnodiging voor een survey krijgen, kun je iemand voor een survey maar één keer een uitnodigingsmail sturen.
Als je - bijvoorbeeld om te testen - iemand toch nog een keer een uitnodiging wilt sturen voor een bepaald survey, dan moet je die respondent eerst verwijderen uit het overzicht van respondenten van het betreffende survey, en daarna de respondent weer handmatig toevoegen en vervolgens opnieuw de uitnodigingsmail versturen.
LET OP ! Als je een respondent verwijdert en deze heeft het survey al ingevuld, dan worden ook de antwoorden van deze respondent verwijderd.